Voorpagina Colofon Sponsoren en adverteerders Voorwoord Rederij Doeksen Rederij Doeksen - vervolg Geen HT-race, maar wel bungee-roeien en feest De Walvis Markante Roeier, Kyra Landsmeer Markante roeier, Merijn de Haas Dirk, havenmeester en vrijwilliger Terschellinger Roeivereniging Terschellinger Roeivereniging vervolg Sagitta sloepen zeilrace 2023 Reddingboot Brandaris KNRM zorgt voor veiligheid Oude bekende gespot! Startlijst HT 2023 Startlijst HT 2023 vervolg Roeien over de Atlantische Oceaan Eindelijk naar Terschelling! Eindelijk naar Terschelling! vervolg Stielen Bear Vrouwe Geertruida - Labora Stulti Polynoom Easedale Saint Brandarius whisky Oproep Sloeproeikalender 2023 Sleep- en keurcommissie (SKC) Gedragsregels voor roeiteams en volgboten Voorbeeld Routekaart en Boeienlijst Verplichte inleverprocedure Tips en adviezen Voor de HT-roeirace: Volg de juiste route, niet je voorganger Informatie voor volgboten en sloepen

1923 - 2023

Honderd jaar
passagiersdienst door
Rederij Doeksen

Paraat en Startklaar

De bekendste bergingssleper van Rederij Doeksen is ongetwijfeld de ‘Holland’. Het schip loopt in 1951 ‘van stapel’, vaart van 1952 tot 1975 met haar topsnelheid van 16 knopen (ca. 30 km/u) meer dan 400 keer uit en verricht in die tijd 161 succesvolle bergingen: altijd ‘paraat en startklaar’! De Holland (4) wordt tijdens de zomerdrukte ook jarenlang ingezet in de passagiersdienst. Sinds 2000 is de Holland ondergebracht in Stichting Zeesleepboot Holland en kunnen belangstellenden elk jaar genieten van de vele activiteiten.

Als een libelle

Eind jaren zestig willen passagiers steeds sneller op plaats van bestemming zijn. De Rederij gaat op zoek en vindt in Noorwegen de juiste experts om de snelle catamaran Koegelwieck (1) te bouwen. Hiermee is de Rederij de allereerste in Nederland die een snelboot introduceert in een veerdienst.

“Als een libelle glijdt zij over het water,” schrijft een journalist in 1973 in het Nieuwsblad van het Noorden, want behalve snel is de gloednieuwe Koegelwieck ook erg wendbaar. In 1974 brengen prinses Beatrix en prins Claus een bezoek aan Terschelling en reizen dan ook per Koegelwieck. Nieuwe sneldiensten volgen en anno 2023 is de sneldienst niet meer weg te denken uit de vloot.

Schonere schepen

De 21 eeuw breekt aan. Rederij Doeksen gaat op zoek naar duurzamere oplossingen voor de voortstuwing van de veerboten. Men kiest voor Liquefied Natural Gas (laagzwavelig vloeibaar aardgas). Dit zorgt aantoonbaar voor veel minder schadelijke uitstoot. In 2020 zijn de Willem Barentsz en de Willem de Vlamingh de eerste (single fuel) LNG-veerboten in Nederland en de allereerste schepen ter wereld waarbij single fuel LNG-motoren rechtstreeks roerpropellers aandrijven met vaste schroeven. Ook het interieur gooit hoge ogen: het ms Willem Barentsz wint de internationale ‘Shippax Technology and Design Award 2021’.

Vol vertrouwen

En zo zijn we aangekomen in het jaar 2023. In een periode van honderd jaar heeft de passagiersdienst zich ontwikkeld van een dienst die eenmaal daags de eilanden met de wal verbindt tot een modern bedrijf met dagelijks een ruim aanbod aan afvaarten van snelboten en autoveren. En medewerkers die dagelijks klaar staan voor alle passagiers! Graag tot ziens aan boord!

Rederij Doeksen

www.rederij-doeksen.nl