Het officiële wedstrijdschip, m.s. Terschelling, en de volgboten blijven meevaren in de Blauwe Slenk (de schepen mogen dus niet via het Pannengat gaan).
De sloepen volgen de route van de recreatiebetonning van het Pannengat en mogen vanaf de gele sparboei PG-C de rode lichtboei VL 10 aan beide zijden passeren. Let op: vanaf de rode lichtboei VL 10 vervolgt men binnen de betonning van het hoofdvaarwater Vliestroom naar de groene sparboei SG 3 en dit is de eerste sparboei van de inloop van het Schuitengat. Hier zijn de sloepen verplicht om tussen de sparboei SG 2 en SG 3 door te roeien om zo in het vaarwater Schuitengat te komen (Doe je dit niet, levert het strafwattage op). Hierna is iedere stuurman/vrouw vrij om de route naar de haven van Terschelling te bepalen.
De volgboten zijn verplicht om mee te varen tot aan de inloop van het Schuitengat, maar er wordt wel van hen verwacht dat ze zoveel mogelijk de groene kant van de Vliestroom aanhouden om de sloepen zo min mogelijk te hinderen.
In principe varen de volgboten mee tot het inloop van het Schuitengat.
Als de weersomstandigheden en golfhoogte heel goed zijn, zal de wedstrijdleiding melden dat de volgboten niet mee hoeven te varen naar het inloop van het Schuitengat en kruisen zij het wedstrijdveld op de Vliestroom zodat zij via de Westmeep, Noordmeep en de Slenk direct naar de haven van Terschelling varen.
Uitluisteren volgboten
Volgboten dienen goed uit te luisteren op VHF kanaal 77 voor het wedstrijdgebeuren.
Kanaal 10 moet uitgeluisterd worden buiten de blokgebieden.
Kanaal 2 moet uitgeluisterd worden in het blokgebied van de verkeerscentrale Brandaris.
Kanaal 12 moet uitgeluisterd worden voor de haven van Terschelling zodat je oproepbaar blijft voor de havendienst.
Haven van Terschelling
Een patrouillevaartuig van de Politie Landelijke Eenheid regelt alle scheepvaartverkeer voor de haven van Terschelling en wie de haven binnen mag varen. Hierna neemt de havendienst van Terschelling het over.
Havendienst Terschelling: Kanaal 12.