Voorpagina Colofon Sponsoren en adverteerders Voorwoord Rederij Doeksen Rederij Doeksen - vervolg Geen HT-race, maar wel bungee-roeien en feest De Walvis Markante Roeier, Kyra Landsmeer Markante roeier, Merijn de Haas Dirk, havenmeester en vrijwilliger Terschellinger Roeivereniging Terschellinger Roeivereniging vervolg Sagitta sloepen zeilrace 2023 Reddingboot Brandaris KNRM zorgt voor veiligheid Oude bekende gespot! Startlijst HT 2023 Startlijst HT 2023 vervolg Roeien over de Atlantische Oceaan Eindelijk naar Terschelling! Eindelijk naar Terschelling! vervolg Stielen Bear Vrouwe Geertruida - Labora Stulti Polynoom Easedale Saint Brandarius whisky Oproep Sloeproeikalender 2023 Sleep- en keurcommissie (SKC) Gedragsregels voor roeiteams en volgboten Voorbeeld Routekaart en Boeienlijst Verplichte inleverprocedure Tips en adviezen Voor de HT-roeirace: Volg de juiste route, niet je voorganger Informatie voor volgboten en sloepen

Dirk:

Havenmeester en vrijwilliger

Dirk Klinkenberg (54) woont met zijn vrouw en dochter in Makkum. Dirk werkt al 15 jaar bij de havendienst in Harlingen. Sinds vijf jaar werkt hij onder de vlag van het havenbedrijf ‘Port of Harlingen’. Vroeger was de havendienst onderdeel van de gemeente.

Dirk vertelt: “Ik ben een van de vier Havenbeambten die samen taken van de havenmeester uitvoeren.

Deze taken hebben onder andere betrekking op de operationele voorbereiding en het functioneel beheer van nautische en ICT-systemen. In die rol heb ik de afgelopen tien jaar meegewerkt aan het voorbereiden van evenementen. Zoals de HT-Race.”

Dubbele pet

Dirk draagt ​​eigenlijk een dubbele pet: “Ik ben betrokken bij de voorbereiding vanuit mijn werk en vanuit mijn hobby. Naast mijn werk bij de havendienst, ben ik namelijk al meer dan 30 jaar vrijwilliger bij de KNRM. Bij de HT-Race coördineer ik als On Scene Coördinator de hulpverleningsvaartuigen. Ik stem de veiligheid op het water af met de organisatie, politie en Rijkswaterstaat. Jaarlijks is er een veiligheidsoverleg met deze betrokken partijen om het veiligheidsdraaiboek door te nemen. Dit is een samenspel om alles goed te plannen. Alle partijen weten wat er gaat gebeuren en elk jaar wordt er afgestemd en gekeken naar aanpassingen.”

Wat zijn hier de grootste uitdagingen?

Dirk vertelt: “Er komen 137 sloepen met begeleidingsschepen, wat veel vraagt van onze planning. Onze collega’s die de planning en lichtplaats toewijzing regelen, moeten goed geïnformeerd zijn en betrokken worden. Bij de start is afstemming tussen de havendienst en de wedstrijdleiding belangrijk. Een havendienstmedewerker is fysiek aanwezig om de stemming en de startmomenten te regelen, in afstemming met de verkeerspost. We hadden eens een logistieke uitdaging, zoals een groot sleeptransport dat per se binnen moest komen tijdens de race op de Waddenzee.”

Heb je adviezen voor de roeiers?

“Niet te onderschatten is het belang van goede voorbereiding, want je kunt tijdens de race te maken krijgen met zowel oververhitting als onderkoeling. Pas dus goed op jezelf.”

Rijkswaterstaat

Rijkswaterstaat kijkt uit naar de HT-Races in 2023. Na een periode van stagnatie door het Coronavirus en het slechte weer van afgelopen jaar staat ons weer een prachtig evenement te wachten! Eindelijk weer een roeiwedstrijd van kaliber op de Waddenzee tussen Harlingen en Terschelling. En bovenal vindt dit alles plaats op een van de drukst bevaren vaargeulen van de Waddenzee.

Als beheerder van de Waddenzee neemt Rijkswaterstaat haar verantwoordelijkheid door actief aanwezig te zijn tijdens evenementen en races op en rond het Wad. Afgelopen jaren is het voor niemand makkelijk geweest en hebben veel evenementen geen doorgang kunnen vinden. Tijdens de voorbereidingen van de komende editie hebben wij als RWS ons best gedaan om de wedstrijdleiding zoveel mogelijk te ondersteunen bij het organiseren van het evenement. Denk hierbij aan dat Rijkswaterstaat een adviserende rol heeft en een passende vergunning verleent, overige (vaste) vaarweggebruikers van informatie voorziet en afspraken maakt omtrent het gewenste gedrag tijdens het evenement. 

In deze periode van nauwe samenwerking met de organisatie, ketenpartners en andere vaarweggebruikers vinden verschillende overleggen plaats om ook in 2023 een prachtige race tegemoet te zien.

Samen met alle deelnemers, wedstrijdleiding en partners zal Rijkswaterstaat ook dit jaar zorgen voor een vlotte en veilige begeleiding.

We kijken er naar uit en hopen op mooi weer!