Voorpagina Colofon Sponsoren en adverteerders Voorwoord Rederij Doeksen Rederij Doeksen - vervolg Geen HT-race, maar wel bungee-roeien en feest De Walvis Markante Roeier, Kyra Landsmeer Markante roeier, Merijn de Haas Dirk, havenmeester en vrijwilliger Terschellinger Roeivereniging Terschellinger Roeivereniging vervolg Sagitta sloepen zeilrace 2023 Reddingboot Brandaris KNRM zorgt voor veiligheid Oude bekende gespot! Startlijst HT 2023 Startlijst HT 2023 vervolg Roeien over de Atlantische Oceaan Eindelijk naar Terschelling! Eindelijk naar Terschelling! vervolg Stielen Bear Vrouwe Geertruida - Labora Stulti Polynoom Easedale Saint Brandarius whisky Oproep Sloeproeikalender 2023 Sleep- en keurcommissie (SKC) Gedragsregels voor roeiteams en volgboten Voorbeeld Routekaart en Boeienlijst Verplichte inleverprocedure Tips en adviezen Voor de HT-roeirace: Volg de juiste route, niet je voorganger Informatie voor volgboten en sloepen

1923 - 2023

Honderd jaar
passagiersdienst door
Rederij Doeksen

Dit jaar voert Rederij Doeksen precies honderd jaar de passagiersdienst uit van en naar Vlieland en Terschelling. Als je tegenwoordig een reisje naar Terschelling of Vlieland plant, heb je keuze uit meerdere afvaarten per dag, per sneldienst of autoveerboot en dat zeven dagen per week. Je boekt je tickets gemakkelijk online, waarna ze bij de ticketcontrole worden gescand vanaf je mobiel. Je wandelt aan boord eerst even langs het buffet, waar je je verse cappuccino afrekent bij de zelfscankassa. Dan zoek je op je gemak een comfortabel plaatsje bij het raam en logt in op de gratis wifi om nog even een selfie te posten op Insta. Hashtag OMW!

Passagiersdienst overgenomen

In de negentiende eeuw is het bepaald niet vanzelfsprekend dat er een dagelijkse bootverbinding is. De eilanden Vlieland en Terschelling, zijn dun bevolkt, het vaartraject is onstuimig en er is nauwelijks toerisme. Lange tijd durft niemand de financiële risico’s aan. De Amsterdamse reder Zur Mühlen en de firma Alkmaar Packet voeren voor en rond de eeuwwisseling jarenlang het postcontract op Terschelling en Vlieland uit. Toch is er veel ontevredenheid door de lange vaartijd (meer dan drie uur), de karige dienstregeling (slechts eenmaal per dag), de hoge tarieven en de spartaans ingerichte boot. In 1921 wordt de N.V. Terschellinger Stoomboot Maatschappij opgericht als 100% dochter van Alkmaar Packet, maar de ontevredenheid blijft. Een aantal jaren daarvoor, in 1908, richt de Terschellinger Gerrit Doeksen “Reederij Doeksen” op, samen met zijn zonen Jan en Daan. Ze verdienen hun brood met schelpen zuigen en vanaf 1913 ook met het slepen en bergen van schepen die in nood zijn geraakt. Rond 1921 is het bedrijf uitgegroeid tot een berger van betekenis. 

Doeksen informeert bij de Terschellinger Stoomboot Maatschappij of het bedrijf te koop is en neemt het bedrijf op 5 juli 1923 over. Vanaf dat moment – dit jaar 100 jaar geleden – wordt de passagiersdienst van en naar beide eilanden uitgevoerd door het Terschellinger bedrijf Rederij Doeksen. Laten we in grote stappen door die eeuw gaan.

Raderboot en overstappen

Eén van de eerste drie schepen is de Minister Kraus, een raderboot. Aan beide zijden van de scheepsromp bevinden zich wielkasten. Hierin zitten schepraderen die aangedreven door een stoommachine voor de voortstuwing zorgen. Naar de maatstaven van toen is het een comfortabel schip en geliefd bij de passagiers. Een overtocht van Harlingen naar Terschelling duurt in die tijd 2,5 uur. De reis duurt een uur langer als er veel passagiers voor Vlieland zijn, want dan wordt via Vlieland gevaren óf passagiers voor Vlieland stappen over op de Vlieree. Het overstappen midden op zee vindt nog tot in de jaren ’60 plaats.

Tweehonderd Friezen aan boord

De winter van 1928-1929 is Siberisch koud: de Waddenzee ligt dichtgevroren en men kan over het ijs naar Terschelling lopen en zelfs fietsen. Stoomsleepboot Volharding doet op 12 februari 1929 maar liefst vijf uur over de overtocht van Terschelling naar Harlingen. Op 4 maart 1929 hebben de schepen Volharding en Bornrif een bijzondere lading aan boord. Ze vertrekken om 11.00 uur richting Harlingen, “met ca. 200 Friezen aan boord”. Zij zijn over het ijs naar Terschelling gefietst, maar kunnen door de invallende dooi niet meer terug…

Snelste passagiersschip van Europa

Omdat de schepen van Rederij Doeksen vaak zowel als bergingsjager als passagiersschip worden ingezet, ontstaat een voorliefde voor snelle schepen. Begin jaren ‘30 koopt men een snel, voormalig patrouillevaartuig uit Engeland. Het schip is gebouwd op snelheid en de lijnen zijn afgeleid van het ontwerp van een walvisjager. Daarom haalt deze ‘Beluga’ een snelheid van meer dan 16 knopen (bijna 30 km/uur): de snelheid van een vluchtende blauwe vinvis. De Beluga wordt na aankomst in Nederland verbouwd, waardoor de snelheid nóg iets kan worden opgevoerd. De nieuwe naam wordt Holland (1) en op 23 mei 1931 vaart ze de haven van Terschelling in: “Het snelste passagiersschip van Europa in hare klasse.”