Voorblad Voorwoord Santé Partners Sociale Poort - Wijkteam voor jeugd en gezin Home Instead EnergieVitaal Bibliotheek Rivierenland Geldproblemen? Vraag om hulp! Mozaïek Welzijn Sociaal Plein Tiel Herbergier Tiel Stichting Leergeld - Zijn uw geldzaken wel goed geregeld? Regelingen - Administratie- en Formulierenhulp Je kind wegwijs maken met geld Energietoeslag - Over Rood helpt ondernemers Maatman Zorggroep ROC Rivor - Ontmoetingscentrum Walstede ROC Rivor SZR Samen in de strijd tegen laaggeletterdheid Santé Partners - Bibliotheek Rivierenland Humanitas - Mozaïek Welzijn RIBW Nijmegen en Rivierenland Samen sterk voor mensen met een beperking 's Heeren Loo



informatiekrant rondom zorg en ondersteuning

Annemieke en Ellis
van team financiële ondersteuning

Geldproblemen? Vraag om hulp!

Eén op de vijf huishoudens in Nederland heeft geldproblemen. Het is dus niets om je voor te schamen. Toch zoeken mensen gemiddeld pas na vijf jaar hulp. Dan zijn er vaak al hoge schulden. Daarom wil de gemeente Tiel zo snel mogelijk helpen.

Annemieke en Ellis werken bij het team financiële ondersteuning van de gemeente. Ellis is consulent schuldhulpverlening. Ze vertelt: “Hoe eerder mensen hulp zoeken bij geldproblemen, hoe beter. Dat kan door te bellen met de Sociale Poort. Of doe de online Geldfit-test op de website Geldfit.nl. Wij nemen dan binnen een dag contact op.”

Inkomsten en uitgaven

“Tijdens het eerste contact maken we een afspraak voor een intakegesprek. We brengen dan samen je inkomsten en uitgaven in kaart. En kijken wat wij kunnen betekenen. Soms is een adviesgesprek genoeg en kun je zelf weer verder. Blijft het lastig? Misschien is budgetcoaching een oplossing. Of hulp bij je administratie.”

Schuldhulpverlening

Vaak komen mensen pas als ze al veel schulden hebben. “De gemeente kan dan bemiddelen”, legt Ellis uit. “Schuldsanering heet dat. Vroeger duurde dit drie jaar, tegenwoordig 18 maanden. In die tijd helpen we mensen om zelfredzaam te worden. Ook een saneringskrediet is mogelijk.

Hierbij koop je in een keer je schulden af. Daarna moet je alleen dat krediet nog afbetalen. Je hebt dus niet meer te maken met verschillende schuldeisers.”

Rust

Annemieke vult aan: “Mensen hebben soms een slecht beeld van schuldhulpverlening. Ze zien ons als boeman die alles afpakt. Maar we denken echt mee om te helpen.” Gelukkig blijkt het in de praktijk dan ook mee te vallen. In een tevredenheidsonder- zoek krijgen de schuldhulpverleners als gemiddeld rapportcijfer een dikke 8. “Schuldsanering geeft ook een stukje rust.”

Vroegsignalering

Die rust is geen overbodige luxe voor mensen met geldproblemen. Want als je de hele tijd op je geld moet letten, geeft dat veel stress. Om problemen zo vroeg mogelijk aan te pakken, gaan de schuldhulpverleners ook naar mensen toe. “De gemeente werkt samen met woningverhuurders, het drinkwaterbedrijf, energieleveranciers en zorgverzekeraars”, legt Annemieke uit.

“Zij waarschuwen ons als iemand de rekening niet betaalt. Wij nodigen mensen dan uit voor een gesprek. Of we gaan bij hen thuis langs.” Ellis: “Mensen schrikken daar vaak van, denken meteen aan grote problemen. Maar we bieden ook eenvoudige hulp. Voor een betalingsregeling is een telefoontje soms al voldoende.”

Bijzondere bijstand

“We gaan altijd in gesprek en kijken naar alle mogelijkheden”, zegt Annemieke. “Als het nodig is, verwijzen we naar een budgetcoach, het wijkteam of maatschappelijk werk. En we kijken of je misschien recht hebt op bijzondere bijstand. Dat is er niet alleen voor mensen in de bijstand, maar ook als je een laag inkomen hebt en bepaalde kosten echt moet maken. Het is altijd maatwerk.”

Dus ben of ken je iemand met zorgen over geld? Wacht niet te lang. “Wees niet bang en bel gewoon!”

Contactgegevens

Telefoon: 0344 - 637 220
E-mail: [email protected]

Deze krant wordt mede mogelijk gemaakt door: