Voorpagina Purmerend Voorwoord De Zorgcirkel Digitale hulpmiddelen en persoonlijke zorg gaan hand in hand Joinuz Netwerk Dementie Zaanstreek-Waterland - Cultuurhuis Wherelant Netwerk Dementie Zaanstreek Sociale Wijkteams Purmerend Sportify Kids Club Welzijn - Vrijwilligerspunt. Veilig Thuis Zaanstreek-Waterland St. Wonen en Zorg in Purmerend Stichting Wonen en Zorg in Purmerend WelzijnWonenPlus - Odion Odion Wormer Leger des Heils - E-health
in de gemeente Purmerend

Mensen houden het soms jaren vol

“De mensen die wij helpen, leven bij de dag. Ze zijn onzeker, bang en gestrest. Het geeft mij veel voldoening als ik iets van de stress kan wegnemen”, vertelt Sjors. Sjors werkt al 15 jaar bij het Leger des Heils, als ambulant begeleider bij Restart in de regio Zaanstad. Hij komt bij mensen thuis om ze te ondersteunen als er meerdere, ingewikkelde problemen zijn.

“Mensen redden het vaak jaren zelf. Ik verbaas me soms hoe lang mensen het al volhouden”, zegt Sjors. “Ze hebben vaak hulp gevraagd, maar niet gekregen.

Als er dan iets bovenop komt, zoals de verhoging van de energietarieven vorig jaar, dan blijken er al veel langer en veel meer problemen te zijn.”

Sjors: “We werken allereerst aan de relatie. Door vertrouwen te winnen kunnen we kleine stapjes vooruitzetten. Soms zijn de problemen zo groot, dat we het even overnemen. Bijvoorbeeld als iemand zijn huis dreigt kwijt te raken. Maar de deelnemer blijft altijd de regie houden.”

“Het is hierbij belangrijk dat mensen accepteren dat ze het niet alleen kunnen”, vervolgt hij. “Samen kijken we wat er nodig is om een stabiele situatie te krijgen en de grootste problemen aan te pakken.

Alleen dan kan er rust en ruimte ontstaan om vooruit te kijken: wat zijn mijn talenten, wat wil ik bereiken?”

De ambulante begeleiding duurt normaal gesproken maximaal een jaar, maar met sommige mensen heeft Sjors jarenlang contact. Ze kunnen zelfstandig wonen, maar als het mis dreigt te gaan, kunnen ze met één telefoontje Sjors bereiken. Als ambulant begeleider is hij het vangnet voor de mensen die niemand hebben: de mensen zonder helper.

Meer weten?

Kijk voor meer informatie op www.ldh.nl/restart-zaanstad


Chatten met de psycholoog

In Nederland gebruiken jaarlijks zo’n 9 miljoen mensen het internet om hulp te zoeken voor psychische problemen. Helemaal sinds corona is het steeds gebruikelijker om voor deze problemen via de computer professionele hulp te krijgen.

E-health

Bij online hulpverlening (e-health) worden patiënten via het internet geholpen bij hun problemen. Zij kunnen bijvoorbeeld depressief zijn of een eetstoornis hebben. Binnen een afgeschermde online omgeving krijgt de patiënt vragen en oefeningen. Soms hoort het bij de behandeling om daarnaast te chatten/videobellen voor extra ondersteuning, maar dit is bij elke aanbieder van online zelfhulp anders.

Van anoniem tot mobiel

Zo bestaan er e-health aanbieders waarbij de patiënt anoniem een traject kan doorlopen zonder dat de huisarts of zorgverzekeraar hiervan op de hoogte wordt gesteld. Andere online therapie platformen doen aan ‘blended care’, waarbij ze e-health combineren met klassieke begeleiding. Tegenwoordig is het ook mogelijk om via een app een e-health cursus te doen.

Nieuw onderdeel

E-health is voor zowel hulpverleners als patiënten een relatief nieuw onderdeel van de geestelijke gezondheidszorg. Het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) wijst online hulpverleners erop dat ze extra oplettend moeten zijn wanneer zij via e-mail of chat contact hebben met hun patiënten. Psychologen kunnen informatie mislopen die ze normaal gesproken halen uit lichaamstaal.

Groot aanbod

Voor veel mensen kan e-health een uitkomst zijn, omdat er talloze mogelijkheden zijn op gebied van begeleiding, privacy en kosten. Denk je dat e-health een manier kan zijn om jouw psychische klachten te verhelpen? Informeer jezelf dan goed over de verschillende behandelingen en de aanbieders. Dit kan bijvoorbeeld via je eigen huisarts.

Deze krant wordt mede mogelijk gemaakt door: