Voorpagina Voorwoord Lefier Mantelzorgers staan er niet alleen voor Treant Zorggroep Samen in de strijd tegen laaggeletterdheid De Zijlen Onafhankelijke Cliëntondersteuning (OCO) Onafhankelijke Cliëntondersteuning Informatiepunt Digitale Overheid - SchuldHulp Maatje - Samen Stadskanaal Dijkstra Jansen Bergman Notarissen & Juridisch Adviseurs Bibliotheek - Optisport - Mentorschap Noord Optisport Stadskanaal Lefier - Omgangshuis Loman Weekziekenhuis Refaja
in de gemeente Stadskanaal

Ontdek de kracht van Onafhankelijke Cliëntondersteuning (OCO) in Stadskanaal!

Heb jij hulp nodig en kun jij een extra handje gebruiken? Ben jij bijvoorbeeld een mantelzorger of wil je ondersteuning bij problemen of geschillen? En weet je niet hoe je hulp kunt regelen? Dan kun je terecht bij een Onafhankelijke Cliëntondersteuner

De Onafhankelijke Cliëntondersteuner noemen wij ook wel OCO en is er voor elke inwoner van de gemeente Stadskanaal.

De OCO is geen hulpverlener en is ook niet in dienst bij een zorgorganisatie. Wij zijn dus onafhankelijk. Er is een wettelijk recht om gebruik te maken van OCO. De hulp en ondersteuning van een OCO is gratis.

De OCO is jouw wegwijzer in het doolhof van instanties en wet- en regelgeving. OCO helpt jou door informatie, advies en kortdurende ondersteuning te bieden.

De OCO helpt jou op het gebied van:

  • maatschappelijke ondersteuning;
  • preventieve zorg;
  • jeugdhulp;
  • zorg;
  • onderwijs;
  • wonen;
  • werk;
  • inkomen.

Voorbeelden van situaties waarbij je gebruik kunt maken van een OCO:

  • een geschil met een werkgever;
  • ondersteuning bij zorg voor een zieke partner/ouder/familielid;
  • een kind met extra ondersteuningsbehoefte;
  • hulp bij aanvragen indicaties gemeente;
  • uitkeringsproblemen en oplossingen.

Een OCO kijkt samen met jou naar wat het beste is in jouw situatie.

Meer informatie

Heb jij nog vragen over Onafhankelijke Cliëntondersteuning of wil je je aanmelden? Neem dan contact op met Stichting Welstad.

Van maandag tot en met vrijdag zijn wij geopend. Van 09.00 tot 17.00 uur zijn wij telefonisch bereikbaar op 0599 635 999. Of mail naar [email protected].

Kijk voor meer informatie over de OCO op:
www.welstad.nl/hulp-op-maat/­onafhankelijke-clientondersteuning/

Even voorstellen

Maak kennis met het team Onafhankelijke Cliëntondersteuners in de gemeente Stadskanaal en hun persoonlijke motivatie.

Janet: “Als OCO ben ik ruim 30 jaar geleden begonnen bij MEE. Na de opleiding Maatschappelijk Werk heb ik destijds bewust gekozen voor deze functie. Uit persoonlijke ervaring werd mij al op jonge leeftijd duidelijk hoe belangrijk OCO kan zijn. Ik werk vanuit mijn hart en wil me als ambassadeur inzetten voor het recht op professionele OCO voor mensen met een hulp-/zorgvraag die door ons complexe zorglandschap door de bomen het bos niet meer zien. De protocollen en richtlijnen kunnen bij mensen die hun dierbaren zorg verlenen veel spanningen veroorzaken, in plaats van dat ze zich geholpen en gewaardeerd voelen.”

Bonita: “Zo’n 25 jaar ben ik werkzaam geweest bij MEE in Veendam. Hier was ik maatschappelijk werker/cliëntondersteuner. Eerst werkten we alleen met mensen met een verstandelijke beperking. Later kwamen daar andere doelgroepen bij, zoals mensen met lichamelijke, visuele, auditieve en psychische beperkingen. Mensen van alle leeftijden werden geholpen op alle levensgebieden. Inmiddels werk ik al bijna acht jaar bij Welstad als Onafhankelijke Cliëntondersteuner. Mensen helpen hun weg te vinden bij vragen in hun leven, is mijn werk en dit doe ik met veel plezier.”

Susan: “Ik ben nu twee jaar in dienst bij Welstad als OCO. Ik heb als achtergrond Sociaal Juridische Dienstverlening (SJD) en ben nu de masterclasses van de Beroepsvereniging van Cliëntondersteuners voor mensen met een beperking (BCMB) aan het volgen. Mijn SJD-achtergrond komt goed van pas bij het toepassen van wet- en regelgevingen en in het geval een inwoner in bezwaar wil gaan. Het werk maakt mij blij, omdat ik naar inwoners de vertaling kan maken van deze complexe wet- en regelgeving. Mensen op weg helpen en ondersteunen in het vinden van de juiste zorg maakt mijn werk zo mooi.”

Béate: “Ik doe dit werk nu 2,5 jaar en heb de opleiding OCO bij de BCMB afgerond. In mijn vorige functies heb ik ervaring binnen het werken in de Wmo, GGZ en gehandicaptenzorg opgedaan. Hierdoor heb ik kennis van diverse problematiek, zowel lichamelijk als psychisch. Het mooiste aan mijn vak vind ik dat je heel praktisch kan helpen om iets te regelen voor mensen, waar ze op korte termijn snel mee zijn geholpen. Daarnaast denk je mee in de mogelijkheden voor de lange termijn. Mensen die zelf even vastlopen weer op weg helpen, maakt mij gelukkig in mijn werk.”

Vaak weet men wel dat er mogelijkheden zijn, maar niet waar te beginnen en hulp vragen kan moeilijk zijn. Als Onafhankelijke Cliëntondersteuners staan wij klaar voor iedereen met een hulpvraag. In één gesprek kan het al duidelijk worden of de OCO iets voor je kan betekenen. Dit scheelt veel stress en spanning, aarzel daarom niet om contact met ons op te nemen.

Boven: Janet Bakker en Béate van der Klooster Onder: Bonita Venema en Susan van Geel

Deze krant wordt mede mogelijk gemaakt door: