Even voorstellen
Maak kennis met het team Onafhankelijke Cliëntondersteuners in de gemeente Stadskanaal en hun persoonlijke motivatie.
Janet: “Als OCO ben ik ruim 30 jaar geleden begonnen bij MEE. Na de opleiding Maatschappelijk Werk heb ik destijds bewust gekozen voor deze functie. Uit persoonlijke ervaring werd mij al op jonge leeftijd duidelijk hoe belangrijk OCO kan zijn. Ik werk vanuit mijn hart en wil me als ambassadeur inzetten voor het recht op professionele OCO voor mensen met een hulp-/zorgvraag die door ons complexe zorglandschap door de bomen het bos niet meer zien. De protocollen en richtlijnen kunnen bij mensen die hun dierbaren zorg verlenen veel spanningen veroorzaken, in plaats van dat ze zich geholpen en gewaardeerd voelen.”
Bonita: “Zo’n 25 jaar ben ik werkzaam geweest bij MEE in Veendam. Hier was ik maatschappelijk werker/cliëntondersteuner. Eerst werkten we alleen met mensen met een verstandelijke beperking. Later kwamen daar andere doelgroepen bij, zoals mensen met lichamelijke, visuele, auditieve en psychische beperkingen. Mensen van alle leeftijden werden geholpen op alle levensgebieden. Inmiddels werk ik al bijna acht jaar bij Welstad als Onafhankelijke Cliëntondersteuner. Mensen helpen hun weg te vinden bij vragen in hun leven, is mijn werk en dit doe ik met veel plezier.”
Susan: “Ik ben nu twee jaar in dienst bij Welstad als OCO. Ik heb als achtergrond Sociaal Juridische Dienstverlening (SJD) en ben nu de masterclasses van de Beroepsvereniging van Cliëntondersteuners voor mensen met een beperking (BCMB) aan het volgen. Mijn SJD-achtergrond komt goed van pas bij het toepassen van wet- en regelgevingen en in het geval een inwoner in bezwaar wil gaan. Het werk maakt mij blij, omdat ik naar inwoners de vertaling kan maken van deze complexe wet- en regelgeving. Mensen op weg helpen en ondersteunen in het vinden van de juiste zorg maakt mijn werk zo mooi.”
Béate: “Ik doe dit werk nu 2,5 jaar en heb de opleiding OCO bij de BCMB afgerond. In mijn vorige functies heb ik ervaring binnen het werken in de Wmo, GGZ en gehandicaptenzorg opgedaan. Hierdoor heb ik kennis van diverse problematiek, zowel lichamelijk als psychisch. Het mooiste aan mijn vak vind ik dat je heel praktisch kan helpen om iets te regelen voor mensen, waar ze op korte termijn snel mee zijn geholpen. Daarnaast denk je mee in de mogelijkheden voor de lange termijn. Mensen die zelf even vastlopen weer op weg helpen, maakt mij gelukkig in mijn werk.”
Vaak weet men wel dat er mogelijkheden zijn, maar niet waar te beginnen en hulp vragen kan moeilijk zijn. Als Onafhankelijke Cliëntondersteuners staan wij klaar voor iedereen met een hulpvraag. In één gesprek kan het al duidelijk worden of de OCO iets voor je kan betekenen. Dit scheelt veel stress en spanning, aarzel daarom niet om contact met ons op te nemen.
Boven: Janet Bakker en Béate van der Klooster Onder: Bonita Venema en Susan van Geel