Voorpagina Voorwoord Lefier Mantelzorgers staan er niet alleen voor Treant Zorggroep Samen in de strijd tegen laaggeletterdheid De Zijlen Onafhankelijke Cliëntondersteuning (OCO) Onafhankelijke Cliëntondersteuning Informatiepunt Digitale Overheid - SchuldHulp Maatje - Samen Stadskanaal Dijkstra Jansen Bergman Notarissen & Juridisch Adviseurs Bibliotheek - Optisport - Mentorschap Noord Optisport Stadskanaal Lefier - Omgangshuis Loman Weekziekenhuis Refaja
in de gemeente Stadskanaal

Digitaal meedoen

Jakob en Corina Meems meldden zich in de Bibliotheek, beide al mooi op leeftijd, 82 en 83 jaar. In zijn werkend leven was Jakob altijd loodgieter geweest, altijd met de handen gewerkt. Maar door de veranderende tijd wil hij nu ook met zijn hoofd leren werken, internetten en mailen dus. Hij wilde zich aanmelden voor een cursus in de bibliotheek, want hij wilde erg graag e-mailen met zijn kleindochter. Alleen… geen ervaring, geen computer, ze wilden het eerst ervaren.

Corina haakte na de eerste les af, ze zag het niet zitten. Jakob worstelde door en wilde er na 3 lessen ook de brui aan geven. Na een gesprek met hem heeft hij nog 2 lessen doorgezet en warempel… na de 5e les was hij om, hij was de Mediamarkt binnengestapt en toonde nu trots zijn net aangeschafte gloednieuwe laptop. Zijn kleindochter was de drijfveer.

Nog steeds is dhr. Meems klant in onze cursus. Hij kan inmiddels mailen, internetten en nu ook internetbankieren. Hij is ontzettend dankbaar dat hij dit allemaal in de Bibliotheek heeft kunnen leren. De wereld is ineens een stuk vriendelijker geworden, de bibliotheek glanst nog meer als ooit tevoren, opgepoetst door de dankbaarheid van Jakob.

Kijk voor meer informatie op

www.biblionetgroningen.nl/­leren.html of loop eens binnen bij de Bibliotheek.

Iedereen in beweging

Zet ook jouw eerste stap naar een gezonde en actieve levensstijl. Of je nu wilt zwemmen, fitnessen, schaatsen of deelnemen aan groepslessen. Bij Optisport staat jouw sportieve beleving centraal.

De koffiegroep na de Aqua-Vitaal

Wanneer wij onze deelnemers de vraag stellen waarom ze het nou zo fijn vinden om onze kant op te komen, hebben wij aan 250 woorden lang niet genoeg. Een aantal steekwoorden komen op tafel: ‘Lekker bewegen (je blijft er jong bij)’, ‘Heerlijke koffie’, ‘Lief en leed delen met elkaar’, ‘Verbinden’ en nog veel meer.

Eén van de deelnemers van de Vitaal groep aan het woord: “Na een druk weekend is het een heerlijk start om deel te nemen aan de Aqua-Vitaal op de maandagochtend. Onder leiding van een leuke badmeester, en als afsluiting een lekkere warme douche en gezamenlijk een kopje koffie of thee in de horeca van Optisport nuttigen. Wel willen we benadrukken dat het bewegen in het water erg goed is voor je spieren, en het allemaal wat minder belastend is in het water. Het is voor jong en oud, dat maakt het erg gezellig. Bovendien blijf je er lekker jong bij! Dus voel je vrij om gezellig een keer bij ons aan te sluiten.”

Meer weten?

Kijk voor meer informatie op www.optisport.nl.


Zoek je een mentor? Denk eens aan een vrijwilliger!

Stichting Mentorschap Noord is er voor mensen die niet (meer) goed voor zichzelf kunnen opkomen op het gebied van zorg en welzijn. De stichting behartigt hun belangen. Daarbij staat het welzijn van iemand voorop. Uitgangspunt is een vertrouwensband zodat de vrijwilliger voor de client kan opkomen en steunend kan zijn voor hulpverlening en, als die er is, familie.

Wat is mentorschap

Mentorschap is een wettelijke maatregel die opgelegd wordt door de rechtbank. Een mentor behartigt de belangen van mensen op het gebied van welzijn en zorg. Het is de tegenhanger van de bewindvoerder, die over de financiële situatie gaat. Een mentor werkt samen met alle hulpverleners en familie om iemand heen. Een mentor blijft mentor zolang dat nodig is.

Vertrouwensband

Liesbeth Hegge is verantwoordelijk voor de coördinatie van de mentoren in de gemeente Stadskanaal. Ze vertelt: “Onze vrijwilligers hebben vaak een achtergrond in de zorg of hulpverlening. En als ze die niet hebben, voeren ze hun taak uit onder supervisie. De vrijwilligers volgen verplicht scholingen en trainingen. Maar het belangrijkste natuurlijk is hoe zij hun taak uitvoeren. Onze mentoren hebben maar één of twee cliënten. Daardoor hebben ze de tijd om tenminste 6 uur per maand aan hun client te besteden. Dat komt erop neer dat een mentor een client gemiddeld twee keer per maand ziet. Door de vertrouwensband die dan ontstaat, kunnen de belangen van de client goed behartigd worden.”

Deze krant wordt mede mogelijk gemaakt door: