Voorpagina Voorwoord Maasdelta Groep Sport en beweging voor iedereen Stichting Aanzet Wie zorgt er straks voor u? - Sociale klusteam Gemeente Maassluis #Samenzijnwijmaassluis Klik Vrijwilligers Stichting Aanzet - Seniorenwelzijn Seniorenwelzijn Schiedam Jeugdfonds Sport & Cultuur Volwassenenfonds Sport & Cultuur Mevis Doorgroeien bij Argos Zorggroep Argos Maassluis Wat je moet weten over een burn-out Stroomopwaarts MVS Stroomopwaarts Centrum voor Jeugd en Gezin Rijnmond CJG Rijnmond Maassluis Notariskantoor Jansen - Fief Notariskantoor Jansen ROGplus Stichting Openbare Bibliotheek Maassluis - E-health Stichting Openbare Bibliotheek Maassluis
informatiekrant rondom zorg en ondersteuning

Nu kan ik alles zelf op internet opzoeken!

Ida de Vries-Noordam heeft kort geleden drie workshops bij de Bibliotheek de Plataan gevolgd. Ze volgde workshops DigiVitaler en klinkt opgewekt als ze erover verteld. “Het is toch prettig om zelf je zaken te kunnen regelen en te weten hoe je op internet alles opzoekt.” Ze vervolgt: “Eerder regelde mijn man van alles, maar nu hij er niet meer is vond ik het prettig om het zelf ook te kunnen. Dan belast je de kinderen ook minder.”

Ida (72 jaar) wordt steeds meer wegwijs op het internet en in de digitale wereld. Ze speelt spelletjes op haar tablet, belt met haar kleinkinderen via Whatsapp en zit in een aantal Whatsappgroepen. Toch kan ze ook nog veel leren. “Een buurvrouw vertelde over de workshops bij de bibliotheek. Waaronder een workshop die je wegwijst maakt in het patiëntenportaal van de huisarts en apotheek.” Na dat gesprek was ze nieuwsgierig geworden en volgde de workshops over het patiëntenportaal.

“Op die websites vind je zoveel handige informatie. Ik had ook een nieuw merk medicijnen gekregen en dat zoek ik dan op.” De hulp die Ida bij de bibliotheek ontving vond ze prettig en de medewerker had veel geduld.

Een laatste tip van Ida? “Blijf niet stil zitten, maar ga op ontdekking en blijf een beetje bij. Dan houd je ook de regie. Dat wil toch iedereen?”

De bibliotheek heeft elke maand een workshop DigiVitaler. Heeft u ook interesse om deel te nemen? Aanmelden kan via telefoonnummer 085 043 67 41 of door binnen te lopen. De workshops zijn gratis.


Chatten met de psycholoog

In Nederland gebruiken jaarlijks zo’n 9 miljoen mensen het internet om hulp te zoeken voor psychische problemen. Helemaal sinds corona is het steeds gebruikelijker om voor deze problemen via de computer professionele hulp te krijgen.

E-health

Bij online hulpverlening (e-health) worden patiënten via het internet geholpen bij hun problemen. Zij kunnen bijvoorbeeld depressief zijn of een eetstoornis hebben. Binnen een afgeschermde online omgeving krijgt de patiënt vragen en oefeningen. Soms hoort het bij de behandeling om daarnaast te chatten/videobellen voor extra ondersteuning, maar dit is bij elke aanbieder van online zelfhulp anders.

Van anoniem tot mobiel

Zo bestaan er e-health aanbieders waarbij de patiënt anoniem een traject kan doorlopen zonder dat de huisarts of zorgverzekeraar hiervan op de hoogte wordt gesteld. Andere online therapie platformen doen aan ‘blended care’, waarbij ze e-health combineren met klassieke begeleiding.

Tegenwoordig is het ook mogelijk om via een app een e-health cursus te doen.

Nieuw onderdeel

E-health is voor zowel hulpverleners als patiënten een relatief nieuw onderdeel van de geestelijke gezondheidszorg. Het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) wijst online hulpverleners erop dat ze extra oplettend moeten zijn wanneer zij via e-mail of chat contact hebben met hun patiënten. Psychologen kunnen informatie mislopen die ze normaal gesproken halen uit lichaamstaal.

Groot aanbod

Voor veel mensen kan e-health een uitkomst zijn, omdat er talloze mogelijkheden zijn op gebied van begeleiding, privacy en kosten.

Denk je dat e-health een manier kan zijn om jouw psychische klachten te verhelpen? Informeer jezelf dan goed over de verschillende behandelingen en de aanbieders. Dit kan bijvoorbeeld via je eigen huisarts.

Deze krant wordt mede mogelijk gemaakt door: