We zijn verantwoordelijk voor de onder- steuning van inwoners die niet op eigen kracht zelfredzaam zijn. Het gaat bijvoorbeeld om:
- rolstoelen
- vervoer
- woningaanpassingen
- dagbesteding
- huishoudelijke ondersteuning
- individuele begeleiding
- en kortdurend verblijf zoals logeer-, weekend- en vakantieopvang
De medewerkers van het Wmo-loket informeren, geven voorlichting en advies, ondersteunen en verwijzen door.
Eerst hulp uit uw omgeving
Heeft u hulp nodig in uw dagelijks leven? U vraagt eerst hulp uit uw directe omgeving: meestal kunnen familieleden, vrienden, kennissen en buren u helpen. Zoals brengen naar een doktersafspraak of de bridgeclub. Als u behoefte heeft aan een gezellig uitje dan kan de gemeente u verwijzen naar buurthuizen en organisaties in de stad waar iedereen welkom is. En soms kunt u zelf iets kopen of lenen dat uw dagelijks leven wat makkelijker maakt. Lukt het écht niet om uw problemen op die manier op te lossen? We kijken of hulp via de Wmo nodig is. Dit kan op de volgende manier: Doe een melding via de website van de gemeente. Let op: u heeft hierbij uw DigiD nodig.
Heeft u hierbij hulp nodig? Neem dan contact op met het Wmo-loket. Wij helpen u graag verder.
Keukentafelgesprek: samen onderzoeken wat écht nodig is
In een keukentafelgesprek, bespreekt de Wmo-zorgadviseur van de gemeente samen met u welke ondersteuning er nodig is. In dit gesprek gaat het over:
- uw persoonlijke situatie
- wat u zelf al heeft gedaan om de problemen op te lossen
- wat u zelf nog kunt doen
- wat mensen om u heen voor u kunnen doen
- wat de gemeente in aanvulling hierop nog voor u kan betekenen.