Voorpagina Voorwoord Vista College Vrijwilligers in het zonnetje Apetito Sittard-Geleen Sam& voor alle kinderen Het Wetshuys advocaten mediators Iedereen moet mee kunnen doen Zo Wonen Samen sterk tegen eenzaamheid 046 Thuiszorg Laat geen geld liggen! vervolg... Laat geen geld liggen! Mobiliteitswereld Sittard Zorg wordt beter door samen te werken Wonen Limburg Nobama Care - ZOwonen Nobama Care Hulp bij verslaving Vincent van Gogh voor geestelijke gezondheid Gilde opleidingen in Sittard-Geleen Gilde opleidingen Frenken van Moers & Heerings notarissen - E-health Frenken van Moers & Heerings notarissen Digitaal vaardiger De Domijnen
in de gemeente Sittard-Geleen

Krijg hulp bij de digitale overheid 

De overheid digitaliseert. Dit brengt voor veel mensen uitdagingen met zich mee, omdat zij niet altijd even digitaal vaardig zijn. Zo kan het lastig zijn om bijvoorbeeld een belastingaangifte online in te vullen of een DigiD aan te vragen. Het is belangrijk dat deze groep mensen niet achterblijft en ondersteuning krijgt bij het gebruik van digitale diensten. Gelukkig is er een informatiepunt in de bibliotheek die mensen helpen bij het omgaan met de digitalisering van de overheid. 

Krijg hulp in de bibliotheek 

In de bibliotheek kun je terecht bij het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). De medewerkers van het informatiepunt zijn getraind om mensen te helpen met hun vragen over bijvoorbeeld de Belastingdienst, het CBR of het UWV. Zij helpen je op weg bij het vinden van de juiste informatie op de websites van de overheid.  

Maar het IDO doet meer dan alleen informatie verschaffen. Zij kunnen je ook op weg helpen bij het gebruik van de website van de overheid. Bijvoorbeeld bij het maken van een afspraak of het invullen van een online formulier.

De medewerkers nemen de tijd om je te helpen. En voor persoonsgebonden vragen, over bijvoorbeeld zorg, wonen of welzijn, verwijzen ze je door naar lokale partners. Zo biedt het IDO een laagdrempelige ingang voor mensen die hulp nodig hebben bij uiteenlopende vraagstukken. 

Voorbeelden van vraagstukken zijn: 

  • Ik heb hulp nodig bij mijn Belastingaangifte  
  • Ik wil een toeslag aanvragen. 
  • Ik wil een rijbewijs aanvragen 
  • Ik moet een gezondheidsverklaring of medische keuring aanvragen 
  • Ik wil zorg aanvragen op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz) 
  • Ik heb mijn zorgpremie niet op tijd betaald 
  • Ik wil mijn verkeersboetes betalen; in één keer of in delen 
  • Ik wil studiefinanciering aanvragen 
  • Ik wil een OV-kaart aanvragen 
  • Ik heb hulp nodig het huishouden 
  • Ik heb problemen met mijn verhuurder 
  • Ik wil informatie over alimentatie 
  • Ik wil een DigiD aanvragen
  • Ik wil rechtsbijstand aanvragen  
  • Ik heb hulp nodig bij schuldsanering 
  • Ik wil een APK-keuring aanvragen 
  • Ik wil een voertuig registreren  
  • Ik wil informatie over Kinderbijslag  
  • Ik wil informatie AOW-pensioen 
  • Ik wil een uitkering aanvragen 

Voor iedereen

Het Informatiepunt is er voor iedereen die vragen heeft over de websites van de overheid. Het maakt niet uit of je jong of oud bent, of je wel of niet digitaal vaardig bent. De medewerkers van het IDO zijn er om je te helpen en je op weg te helpen bij het vinden van de juiste informatie. Dus heb je hulp nodig bij het omgaan met de (digitale) overheid? Loop dan gerust eens binnen bij het IDO-spreekuur in de bibliotheek bij jou in de buurt. 

Kijk voor meer informatie op www.bibliotheekdedomijnen.nl/ido of stuur een e-mail naar [email protected].  

Deze krant wordt mede mogelijk gemaakt door: