Voorpagina Voorwoord ASVZ Humankind Kinderopvang- Thebe Thebe Veilig Thuis - Sociaal Meldpunt Tilburg ContourdeTwern ContourdeTwern Tilburg Toegang Tilburg Wat je moet weten over een burn-out Kayra Zorg - Siza Siza Als je uit elkaar gaat - Stoute Schoenen Amarant - Convivio Thuis Het Laar - Libra Eenzaamheid onder jongeren
in de gemeente Tilburg

Samenwerken
voor veiligheid

Kindermishandeling en huiselijk geweld zijn het grootste geweldsprobleem in onze samenleving. Heb jij vermoedens van kindermishandeling of huiselijk geweld bij iemand anders, of heb jij hier zelf mee te maken en zoek je hulp? Je zorgen delen is een belangrijke eerste stap.

Praat erover met iemand die je vertrouwt. Samen kun je bespreken wat je het beste kunt doen. Praten met personen over wie jij je zorgen maakt is een grote stap. Je wilt de ander niet kwetsen. Daarnaast kan een slachtoffer of pleger zich schamen en het verborgen willen houden. Misschien zijn je zorgen niet terecht. Toch is het goed om daar achter te komen.


Als er wel sprake is van geweld, kun je samen bespreken hoe je hier iets aan kunt doen. Je kunt je zorgen delen door contact op te nemen met Veilig Thuis. We nemen dan de tijd om naar je verhaal te luisteren en samen met jou te zoeken naar een oplossing. Er gebeurt dan nog niks: je krijgt enkel een advies, dit kan anoniem en je hoeft geen namen te noemen.

Soms blijkt uit het gesprek dat er meer nodig is dan een advies. Je kunt dan een melding doen. In dat geval schakelt Veilig Thuis hulp in, of voert onderzoek uit. Het gaat er niet om een schuldige aan te wijzen, maar om er samen voor te zorgen dat het beter gaat. Twijfel je? Bel dan voor advies. Want anders gebeurt er niets!

Meer informatie

Veilig Thuis Midden-Brabant
www.veiligthuismiddenbrabant.nl
tel. 0800 - 2000
[email protected]

Sociaal
Meldpunt Tilburg

is er voor uw klacht

Tilburgers kunnen ondersteuning vragen aan de gemeente en/of zorgorganisaties als het gaat om zorg, jeugd, werk, wonen en inkomen. Dat verloopt helaas niet altijd vlekkeloos. Vandaar dat er de mogelijkheid is om negatieve ervaringen bij het Sociaal Meldpunt Tilburg te melden. Een klacht in te dienen.

Een klacht indienen is niet altijd makkelijk

Mirnou Baeten werkt bij dit onafhankelijke meldpunt. “Actie ondernemen en iets doen met je klacht, kan moeilijk zijn”, zegt Mirnou. “Iemand is bijvoorbeeld moegestreden of denkt dat het zinloos is om een klacht in te dienen. Dat gevoel kan ik me voorstellen. Maar door mijn werk voor het Sociaal Meldpunt Tilburg weet ik dat het wél zinnig kan zijn. Wij zorgen namelijk dat de klacht op de juiste plek terechtkomt. En waar mogelijk verandering brengt in zo’n organisatie.”

Opluchting

Natuurlijk wordt zo’n klacht niet altijd gegrond verklaard. Dat is nu eenmaal zo. Dan nog is het contact met Sociaal Meldpunt Tilburg niet voor niks geweest. Mirnou spreekt uit ervaring: “Doordat je je verhaal hebt gedaan en er naar je geluisterd wordt, kan dat al opluchten en frustratie verminderen.”

Voor wie

Het meldpunt is er voor mensen – inwoners en professionals – die iets vervelends hebben ervaren in hun zoektocht naar ondersteuning. En voor mensen die betwijfelen of de hulp die ze hebben gekregen wel alles is wat ze nodig hebben. Of omdat hun verzoek om hulp is afgewezen en ze betwijfelen of dit terecht is.

Deze krant wordt mede mogelijk gemaakt door: