In feite begint dat al met het ontwerp van de doos: een doos moet zonder tape in elkaar gezet kunnen worden en ook weer plat opgevouwen. Ook zouden er meer dezelfde maten moeten komen zodat de platte dozen goed gestapeld kunnen worden. Een ander probleem dat de kinderen hebben gezien: het regelen van het ophalen en vooral het opslaan op een centrale plek.
Aan het werk!
Die 500 kinderen van Veense scholen kregen na de les over circulariteit een kartonnen doos mee met de opdracht om van die doos een ander voorwerp te maken met een nieuwe functie. Dat gaf veel mooie ontwerpen! Zelf werkte ik bij dit project met kinderen uit groep 3 van School Max. Elk groepje kreeg gereedschap om karton te bewerken: een metalen zaag die prima in karton zaagt (en niet in vingers), een vouwroller, een priem, een schroevendraaier en grote schroeven. De meeste kinderen startten wat aarzelend. Maar na vijf minuten was iedereen volop aan het werk.
Het leuke van jonge kinderen is hun rijke fantasie. Een jongen begon aan de bouw van een zwembad met twee hendels maar aan het einde van de les was het een huis geworden. Er kwamen namelijk gaten in voor ramen en deuren. En dat is niet zo handig voor een zwembad. Een ander duo maakte een klokhuis. Zelfs een auto met vier wielen kwam voorbij hobbelen.