“Bij alles wat we in en rond de school doen, is de eerste vraag: is dit duurzaam? Zo’n groen schoolplein draagt bovendien bij aan het welzijn van de leerlingen. Onze leerlingen komen veel meer buiten en in contact met de natuur. Jongeren zien het belang van milieumaatregelen heus wel in. Daarnaast willen we ze leren individuele verantwoordelijkheid te nemen. In het grotere plaatje bezien: een druppel op een gloeiende plaat is wel degelijk relevant.”
Meer voorbeelden van hoe Yuverta omgaat met milieuproblematiek? De cola- en snoepautomaten werden verwijderd. Er is een watertappunt geïnstalleerd met normaal en bruisend water. Op de toiletten hangt gerecycleerd toiletpapier. De onderbouw kent het vak ‘Groen’, waarbij de afkoppeling van het regenwater is meegenomen in het lesprogramma. De zelfgekweekte en geoogste groenten worden verwerkt tijdens de kooklessen. Als kerstkado voor de leerlingen werden duurzame drinkflessen uitgedeeld en op de eindexamenvlaggen van de school zit statiegeld, waardoor deze weer worden ingeleverd en hergebruikt kunnen worden. “Zo weinig mogelijk afval produceren heeft hier prioriteit. Verder heeft de school ledverlichting met sensoren, liggen er zonnepanelen en maken we gebruik van groene elektriciteit en gas. Op het verlanglijstje staat nog een warmtepomp, maar veel groener dan dit kan bijna niet”, zo besluit Marisol Becerra. “O ja, er komt nog een sedumdak op het buitenlokaal, dat vanzelfsprekend wordt aangelegd door de leerlingen zelf. Mooi toch?”