Iedereen heeft het recht om zijn of haar eigen zorgaanbieder te kiezen, maar vanuit Alkcare kwam de vraag hoe we dit beter zouden kunnen regelen. En zo is G’oud dus ontstaan. Als de zorgaanbieder meer aanwezig is, kan deze ook eerder signaleren.”
Vraagbaak
“Daarnaast is uit gesprekken en bijeenkomsten met de bewoners gebleken dat er behoefte is aan een soort vraagbaak. Een soort loket, waar de ouderen eens per week terechtkunnen met vragen over allerlei onderwerpen.” Ilse vertelt dat ze direct zijn gestart met dit initiatief en dat er nu wekelijks iemand van de zorgaanbieder en welzijn
’s ochtends aanwezig is om vragen te beantwoorden. Ze vervolgt: “Dat kan van alles zijn. Van het helpen met invullen van formulieren tot vragen waarvoor ze moeten worden doorverwezen naar de gemeente.”
Een gemeenschap
Nu er vaker vaste gezichten te vinden zijn als aanspreekpunt in de seniorencomplexen, merken de initiatiefnemers van G’oud dat er meer een gemeenschap met elkaar wordt gecreëerd. Zo hopen ze dat de drempel lager wordt om iemand aan te spreken.