Inclusief onderwijs betekent onder andere dat Eduwiek leerlingen de kans geeft om over de grenzen van de betrokken scholen te leren en zich te ontwikkelen. “Zo kunnen leerlingen uit het speciaal onderwijs het beroepsgerichte programma van het vmbo volgen en een volwaardig vmbo-diploma halen. Leerlingen van het Roelof van Echten College (RvEC) kunnen begeleiding krijgen vanuit het speciaal onderwijs, als – door ingewikkelde omstandigheden – het volgen van het reguliere onderwijsprogramma niet lukt. Als we niet met elkaar Eduwiek waren geweest, was deze bundeling van onderwijs, zorg en begeleiding nooit gelukt”, vervolgt Jeep. Toch denkt Jeep, net als RvEC-bestuurder Albert Weishaupt, dat de Eduwiek-partners nog meer voor leerlingen kunnen betekenen dan ze de afgelopen jaren al gedaan hebben. “Binnen Eduwiek bieden we onderwijs en begeleiding zonder grenzen of drempels, passend bij de talenten en behoeften van iedere leerling. We werken vaak alsof we één organisatie zijn, omdat we ervan overtuigd zijn dat dit een onmisbare stap is om samen inclusiever onderwijs te realiseren.”
Praktijkvoorbeeld: havo/vwo-brugklas met extra begeleiding
Kinderen groeien op in een samenleving waarin inclusie helaas nog niet vanzelfsprekend is. De school is de bouwplaats van de samenleving. Kinderen kunnen daarin ervaren dat een inclusieve samenwerking – waarin het niet uitmaakt wat je achtergrond is, iedereen meedoet en kansen heeft om zich te ontwikkelen – een betere samenleving is. Jeep: “Binnen Eduwiek willen we zo min mogelijk werken vanuit de schotten van de eigen organisaties en zo min mogelijk denken in ‘hokjes’. Natuurlijk brengt elke Eduwiek-partner een bepaalde eigenheid met zich mee, maar het Eduwiek-concept moet steeds sterker overal doorheen lopen.” De 1hvE-brugklas op locatie Bentinckspark is daarvan een mooi voorbeeld. Coördinator Caroline van Haeringen vertelt: “Eduwiek wordt vaak gekoppeld aan locatie Voltastraat, maar het totale aanbod van onderwijs, zorg en begeleiding geldt voor alle leerlingen.