Koken
Een puberzoon gaat niet naar school, zit alleen maar op zijn kamer te gamen en doucht niet meer. Vooraf kijkt WIJ Groningen welke coach met de juiste expertise kan matchen met de jongen. Hij ging bij het gezin langs. Het gesprek tussen coach en puberzoon begon laagdrempelig, over koetjes en kalfjes. Zonder te forceren, met kleine stapjes contact proberen te leggen. Zoon ontdooide en kwam van zijn kamer. Sterker nog, ze gingen er samen op uit. Koken vindt hij leuk en dus naar de winkel om boodschappen te doen om met de ingrediënten samen te koken. Hij stelde zich steeds meer open. Het is de coach gelukt écht contact te maken en te achterhalen wat de reden van zijn teruggetrokken gedrag was. Het bleek dat de jongen gepest werd en dit thuis niet durfde te vertellen. Er zijn uiteindelijk afspraken met school gemaakt, zodat hij weer naar school gaat en zich veilig voelt.
‘Niet te vreten’
Een moeder en dochter maken thuis veel ruzie. Er is met spoed voor jeugdhulp gebeld. Uiteindelijk terechtgekomen bij WIJ Groningen. De gezinsondersteuner van de basis jeugdzorg geeft aan dat ze met ‘verbindend gezag’* aan de slag ging. De moeder had namelijk de neiging in controle te schieten bij een ruzie. Een andere benadering naar dochter toe bleek de sleutel tot succes. Moeder vraagt aan dochter: ‘Wil jij de afwas doen?’ Dochter roept: ‘Het eten is niet te vreten, dus ik was echt niet af’.
Normaal gesproken zocht moeder direct de confrontatie, nu niet. Ze liep van tafel, telde tot tien en deed zelf de afwas. Dochter keek toe en zei in eerste instantie niets. Een half uur later zegt dochter tegen moeder ‘Mam, zal ik een kop thee voor je zetten?’ En: ‘Oh, trouwens, het eten was toch wel lekker hoor!’ Door het anders aan te pakken, met ‘verbindend gezag’* zie je wat kan gebeuren. Er ontstaat geen ruzie, geen woorden over en weer, maar respect van dochter naar haar moeder toe. Het verbindend gezag* werkte!
Handen in het haar
Een jongen van 11 jaar had grote problemen op school. Hij was agressief naar klasgenootjes en liep weg. De school zat met de handen in het haar. Was het hoogbegaafdheid? Ouders hadden ook regelmatig discussies met hun zoon. Een gezinsondersteuner en coach van WIJ Groningen ondersteunden dit gezin zowel thuis als op school. Het belangrijkste was in contact komen met deze jongen. Maar hoe doe je dat tijdens schooltijd? Door hem uit het schoolsysteem te halen en tijdens de lessen een uurtje met hem te gaan tekenen. Hij raakte vertrouwd met de coach en vertelde dat hij erg onzeker was. Sinds de zomer gaat het goed met hem op school. Hij wordt gezien door zijn juf en de ouders zoeken meer verbinding met school. En dit terwijl het advies in eerste instantie speciaal onderwijs was! Door echt verbinding met deze jongen te zoeken was dat niet nodig.