Groeien doen we samen
De eerste schooldag: net vier jaar en dan stap je een school binnen. Aan de hand van je ouders, een opa of oma of misschien met een voogd of verzorger. De juf of meester vindt het fijn dat je er bent en stelt je op je gemak. Dan mag je in de kring gaan zitten. Een kring van kleuters, uit verschillende gezinnen, met verschillende ervaringen, met verschillende levens en steeds vaker ook met verschillende moedertalen. Met een rijk gevulde of iets minder goed gevulde rugzak
Een goede basis voor het leren
Alle kinderen zijn welkom en hebben recht op de kennis, kracht en kunde van de meesters en juffen. Het helpt wel mee, een rugtas die gevuld is met positieve dingen zoals veel woorden, positieve sociale contacten en een veilige thuisomgeving. Steeds vaker wordt daarom samengewerkt met opvang en peuterspeelzalen om ook de rugtas van kinderen waarbij deze dingen niet vanzelfsprekend zijn, te vullen voordat ze een school binnen stappen. Het blijkt dat dat helpt en een goede basis vormt voor het leren. Het helpt om met meer vertrouwen en een fijner gevoel in de kring te zitten.
Laagdrempelige ondersteuning
Ook in het groeien verschillen kinderen. Leerkrachten letten daarop, maar soms is extra hulp nodig. Iemand die meekijkt en meedenkt met de leerkracht en de ouders. Soms is er thuis iets nodig, bijvoorbeeld dagelijks ontbijt of hulp bij het omgaan met gedrag. Soms helpt een extra buitenschools programma. In onze scholen en integrale kindcentra kan vanuit een team met verschillende expertises laagdrempelig meegedacht worden. Iets wat binnen Smallingerland als belangrijk wordt gezien. Want “it takes a village to raise a child”, samen alle kinderen laten groeien, daar wordt de wereld mooier van.