Irma van den Dungen, eHealth coach bij De Zorgcirkel: “Bij De Zorgcirkel merken we al langer een verandering in mindset in Purmerend. Mensen vertellen hoe ze tijdens de coronatijd hebben geleerd te beeldbellen en whats-appen en dat ze dit eerder hadden willen ontdekken. En digitale hulpmiddelen bieden niet alleen zorg, maar ook verbinding en meer contact met familie en vrienden.”
Digitale hulpmiddelen en persoonlijke zorg gaan hand in hand
Irma: “Geen zorgen, we blijven bij u thuiskomen want zorg op afstand, digitale hulpmiddelen thuis en persoonlijke zorg gaan hand in hand. We kijken samen welke zorgmomenten vervangen kunnen worden door digitale zorg en voor de andere momenten komen we langs.”
Mensen zijn vaak verrast door de mogelijkheden van digitale zorg; zoals hulpmiddelen voor structuur, beeldzorg en medicatie. Digitale zorgtechnologie heeft meestal ook een sociale kant, zoals Tessa, een sociaal ‘robotje’ dat fungeert als een maatje in huis en mensen helpt herinneren aan afspraken. “De Tessa van mevrouw Baatz is zo geprogrammeerd dat zij herinnerd wordt haar oefeningen vanwege haar afasie te doen. Zij gaat hier fantastisch mee om.”
Cliënten die digitale zorg thuis gebruiken, worden vaak zelfredzamer en hebben beter contact met de buitenwereld. Hoewel het momenteel nog als iets nieuws voelt, zal de combinatie van persoonlijke zorg en zorgtechnologie in 2040 heel normaal zijn, wanneer een kwart van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder is.