Een kwijtschelding aanvragen, een uitkeringsaanvraag rond krijgen of online de weg vinden met DigiD: vaak zijn het deze financiële kwesties waarbij hulp welkom is. “En daar biedt het spreekuur hulp”, zegt Ellen. “Al acht jaar zitten enthousiaste vrijwilligers in wijkcentra, bibliotheken en verpleeghuizen door heel de stad klaar om mensen te helpen met hun financiële hulpvraag.”
Meer om het lijf
En de vrijwilligers – inmiddels gegroeid tot 30 - blijven zich daar elke week sterk voor maken. “Inzicht geven en een helpende hand bieden in het doolhof aan regels, daar zijn onze vrijwilligers goed in. Sommige vrijwilligers zijn al vanaf het begin werkzaam bij het spreekuur”, vertelt Ellen. “We kijken en denken mee met de bezoekers. Ook hebben we aandacht voor de onderliggende problemen als daar sprake van is”, legt Ellen uit.
Door hun scherpe inzicht handelen de vrijwilligers snel. “Regelmatig komt het voor dat door de korte lijntjes die we hanteren mensen snel worden doorverwezen naar bijvoorbeeld de voedselbank of maatschappelijk werk. Dan blijkt dat de hulpvraag meer om het lijf had dan de ogenschijnlijke eerste vraag op zich.