Chatten met de psycholoog
In Nederland gebruiken jaarlijks zo’n 9 miljoen mensen het internet om hulp te zoeken voor psychische problemen. Helemaal sinds corona is het steeds gebruikelijker om voor deze problemen via de computer professionele hulp te krijgen.
E-health
Bij online hulpverlening (e-health) worden patiënten via het internet geholpen bij hun problemen. Zij kunnen bijvoorbeeld depressief zijn of een eetstoornis hebben. Binnen een afgeschermde online omgeving krijgt de patiënt vragen en oefeningen. Soms hoort het bij de behandeling om daarnaast te chatten/videobellen voor extra ondersteuning, maar dit is bij elke aanbieder van online zelfhulp anders.
Van anoniem tot mobiel
Zo bestaan er e-health aanbieders waarbij de patiënt anoniem een traject kan doorlopen zonder dat de huisarts of zorgverzekeraar hiervan op de hoogte wordt gesteld. Andere online therapie platformen doen aan ‘blended care’, waarbij ze e-health combineren met klassieke begeleiding. Tegenwoordig is het ook mogelijk om via een app een e-health cursus te doen.
Nieuw onderdeel
E-health is voor zowel hulpverleners als patiënten een relatief nieuw onderdeel van de geestelijke gezondheidszorg. Het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP) wijst online hulpverleners erop dat ze extra oplettend moeten zijn wanneer zij via e-mail of chat contact hebben met hun patiënten. Psychologen kunnen informatie mislopen die ze normaal gesproken halen uit lichaamstaal.
Groot aanbod
Voor veel mensen kan e-health een uitkomst zijn, omdat er talloze mogelijkheden zijn op gebied van begeleiding, privacy en kosten. Denk je dat e-health een manier kan zijn om jouw psychische klachten te verhelpen? Informeer jezelf dan goed over de verschillende behandelingen en de aanbieders. Dit kan bijvoorbeeld via je eigen huisarts.