Voorpagina Ermelo 2023 Voorwoord Meerinzicht Hulp bij inkomen en het vinden van werk Stichting De Ontmoeting vervolg Hulp bij inkomen en het vinden van werk Zorggroep Noordwest Veluwe Hulp bij zelfstandig wonen Meedoen in de samenleving De Lange & Kortland Netwerk Notarissen Inclusief Groep Eefke Thuishulp - Financial Health BV Eefke Thuishulp Humanitas - Leefstijl Loket Humanitas Noord-Veluwe Welzijnmantelzorg - Zorggroep Noordwest-Veluwe
in de gemeente Ermelo

Hulp bij zelfstandig wonen en meedoen in de samenleving

Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) 

De Wet maatschappelijke ondersteuning is bedoeld voor mensen die zich thuis of in de samenleving niet zelfstandig kunnen redden. Bijvoorbeeld ouderen en mensen met een ziekte of beperking. Wij bekijken samen met u welke hulp u nodig heeft en hoe wij u kunnen ondersteunen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om: 

  • aanpassingen aan uw woning;
  • het vervoer;
  • de hulpmiddelen;
  • hulp bij het huishouden; 
  • thuisbegeleiding; 
  • dagbesteding. 

Stap 1: Uw melding

Heeft u ondersteuning nodig op het gebied van zelfstandig wonen of ontmoetingen met anderen? En kan uw eigen omgeving u daar niet bij helpen? Dan kunt u hulp vragen aan Meerinzicht. Wij noemen uw vraag een melding. Het is belangrijk dat u uw vraag goed omschrijft. Meld uw vraag via: www.meerinzicht.nl/wmo-melding-doen. 

Het sociaal team kan helpen bij het doen van een aanvraag: 
Sociaal Team Ermelo
(0341) 20 43 20
(ma t/m vr van 09.00 tot 15.00 uur)

STAP 2 | EEN ONDERZOEK NAAR UW HULPVRAAG

Als u een melding bij ons heeft gedaan, onderzoeken we welke hulp en welke oplossing bij u past. Dit doen wij door met u in gesprek te gaan, en ook uw eigen wensen en ideeën te horen.

Gesprek
Na uw melding nemen wij contact met u op, om een afspraak voor een gesprek te maken. Het gesprek heeft u met een klantmanager, bij u thuis of online. Tijdens het gesprek bespreken we uw persoonlijke situatie en wat uw vraag is. Samen bekijken we wat wij voor u kunnen doen.

Het is handig om uw vragen en situatie vooraf al (kort) op papier te zetten. Zo voorkomt u dat u iets vergeet. Zorg ook voor een geldig identiteitsbewijs. De jeugd- en gezinswerker (CJG) of klantmanager (JH) vraagt u ernaar tijdens het gesprek.

Bereid het gesprek voor en beschrijf:

  • Tegen welke problemen loop ik aan?
  • Wat kan ik niet meer en wat nog wel?
  • Wat heb ik geprobeerd eraan te doen?
  • Wat kan ik zelf regelen?
  • Welke hulp kan ik aan mensen in mijn omgeving vragen?
  • Welke ondersteuning denk ik nodig te hebben?

Vindt u het fijn om iemand mee te nemen naar het gesprek? Dat mag altijd. Bijvoorbeeld een familielid, een mantelzorger of iemand anders die u vertrouwt. Ook kunt u gebruik maken van een onafhankelijke cliëntondersteuner. Deze persoon helpt u bij het gesprek. Dit is gratis. 
Wilt u een cliëntondersteuner?
Neem dan contact op met Mee Samen:
(055) 52 69 200
[email protected]

Persoonlijk plan
Misschien heeft u zelf al nagedacht over uw situatie en de mogelijke oplossing. Als u wilt, mag u dit voor ons op papier zetten. Dit noemen we een persoonlijk plan. Dit plan mag kort of lang zijn. Misschien kan iemand uit uw omgeving u met het plan helpen. Stuur uw plan naar Meerinzicht, tegelijk met of kort na uw melding. Wij betrekken uw plan bij het onderzoek. We houden rekening met uw plan, maar hoeven niet in te stemmen met wat er in staat.

Maak een persoonlijk plan en beschrijf:

  • Tegen welke problemen loopt u aan?
  • Krijgt u al hulp van uw omgeving? En zo ja, welke hulp?
  • Wat wilt u met hulp van de Wmo bereiken?
  • Wilt u de ondersteuning zelf regelen (pgb), of wilt u dat de gemeente dat doet (zorg in natura)?

Medisch en/of ergonomisch onderzoek
Soms is het nodig dat de klantmanager extra onderzoek laat doen naar uw beperkingen. Dat wordt een medisch en/of ergonomisch onderzoek genoemd. Daarmee kunnen wij goed bepalen en uitleggen welke hulp passend voor u is.

STAP 3 | HET ONDERSTEUNINGSPLAN

Tijdens het onderzoek bespreekt de klantmanager met u welke hulp u nodig heeft en welke oplossing het beste is. De klantmanager legt alle onderdelen van het onderzoek vast in een ondersteuningsplan. Daar staat ook in welke hulp Meerinzicht voor u kan regelen. Deze hulp noemen wij een maatwerkvoorziening.

Deze krant wordt mede mogelijk gemaakt door: